Zakopianka należy chyba do najbardziej znanych tras komunikacyjnych w kraju. O jej legendarnych korkach i licznych wypadkach słyszał chyba każdy. Jej niechlubna renoma pogarsza się z roku na rok. W sezonie urlopowym i świątecznym korki potrafią się ciągnąć po kilkanaście kilometrów.
Projekt organizacji ruchu niezbędnym elementem przy budowie
Na niewielkich tylko odcinkach droga posiada klasę drogi przyspieszonej czy ekspresowej. Ciągle jednak trwają nad tym prace a końca nawet nie widać. Tymczasem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wpłynął niedawno ciekawy projekt drogowy dla tego odcinka. Pomysłodawcą jest jedno z lokalnych przedsiębiorstw budowlanych a sam projekt drogi wzbudza już teraz ogromne kontrowersje. Zwolennikami są oczywiście mieszkańcy Krakowa i wielu turystów. Po stronie przeciwnej znajdują się lokalne społeczności. Budowa autostrady naturalnie wiązałaby się z licznymi przesiedleniami na co nikt nie chce się zgodzić. Przeciwne są również organizacje ekologiczne. Są to tereny o szczególnych walorach przyrodniczych i autostrada z całą pewnością zakłóciłaby równowagę biologiczną w tym rejonie. Projekt wzbudził oczywiście spore zainteresowanie firm budowlanych. Do Dyrekcji Dróg spływają już pierwsze propozycje wykonania, nawet jeśli projekt drogowy nadal jest tylko propozycją. Firmy oczywiście widzą w tym sporą szansę. Jeśli do budowy dojdzie to będzie ona z całą pewnością najdroższą w kraju. Jest więc o co walczyć. Najlepsze firmy budowlane przygotowane są już na wszystkie możliwości. W skład ich dokumentacji wchodzi nawet profesjonalny projekt organizacji ruchu Kraków, który z całą pewnością będzie bardzo głośną sprawą. Trzeba wytyczyć objazdy co nie jest na tym odcinku łatwe. Firmy zdają się jednak być dobrze przygotowane. Projekty są wyjątkowo dokładne. Obejmują wszystkie zjazdy, jest nawet projekt chodnika na niewielkim odcinku. Czy jednak projekt zostanie zrealizowany trudno powiedzieć. GDDKiA bardzo konsekwentnie milczy w tej sprawie. Na podstawie bardzo zdawkowych komentarzy niektórzy wnioskują jednak, że z projektu nici. Chodzi oczywiście o pieniądze, których zwyczajnie brak. Ponadto projekt autostrady kontrastuje z rozpoczętymi już na tej trasie inwestycjami.
Budowany jest odcinek drogi przyspieszonej i kolejny odcinek trasy ekspresowej. Projekt drogi przewiduje budowę najdłuższego w Polsce tunelu. Ponieważ prace się już rozpoczęły trudno spodziewać się nagle tak drastycznych zmian. Ostateczne słowo należy jednak do Zarządu Województwa. Biorąc pod uwagę historię ich dotychczasowych decyzji można się spodziewać, że projekt zostanie odrzucony.